( 香水工場の )
香る生活
"新車の香り"が売上を左右する中国
先日、福岡出張中、空港でたまたま読んだ「自動車のニオイ戦略」がおもしろくてご紹介(2017/07/22)
(香り・ニオイのチェックに集中するフォード自動車の研究員、ほとんど調香師のような生活を送っているそうです [写真] In China, Ford Cars Pass ‘Golden Noses’ Test Before Sale - by VOA/Reuters)
このニュース記事自体は、ロイターによって配信されたものですが、私はVOAのサイトで見つけたので、VOAへのリンクを記載しておきます。
空港で飛行機を待つ間って退屈です。かといってスマホを眺めていると私の場合、目が痛くなるので、時々、チラ見。
そのとき「Golden Nose」というコトバが名にたまたま目に入りました。仕事柄、反応するようです。
当然、調香師のことなのか、と空想し読み始めましたが、違いました。
タイトルは「ゴールデンノーズたちのテストを受ける自動車」といった感じ。
「黄金の鼻」?、なんだろう?・・・ゴールデンノーズとは、「鼻の達人」程度の意味で、私の記事では「ニオイマスター」と呼ばせていただきます。
本文を読むと、明らかに「調香師」ではありませんが、「臭気判定士」などでは全然ありません。「臭気師」という雰囲気か。
しかし、ニオイマスター研究員は、実質的に調香師のような生活をしていることが、本文を読むとわかります。
では、さっそく本文を見ていきます。「 → ()」の部分は私のコメント。
米国では一般に生産ラインからでてきたばかりの「新車の香り」(new car smell)は好まれます。
そのため米国では古い車を新車のごとく香らせる「新車スプレー」さえ販売されています。
→ (日本でも、新車のシートの香りやハンドルやダッシュボードから漂う香りを好きな方も多い。皮革とプラスティック・鉄やアルミなどが混じり合う香りには重厚感とハイテク感がありますが、一番は"新車"というステータス感やラグジュアリー感が魅力かな? 高い買い物をしたという達成感もあり?)
一方、世界最大の車市場となった中国では、真逆です。
「新車の香り」は、自動車の販売を直接的に左右する最大の要因で、かつ、強い新車のニオイは御法度。
調査会社のレポートによれば、中国では、エンジンや騒音静粛性、燃費と言った項目を押さえて「ニオイ」が評価項目トップに躍り出ます。
ニオイの元となるカーペットやシートカバー、ハンドルは、ニオイがすれば、「焼けたタイヤ」「腐った肉」「ガのニオイ」「汚れた靴下」など、強烈にさんざんにこきおろされます。
→ (非常に興味深い話。腐った肉や靴下のニオイは、絶対にしないはず。嫌いだという表現の単なる誇張か、それとも本当に感じる人がいるのか?・・・興味深いのは後者の方です。嗅覚は幻覚を体験しがちな感覚、心理学でもナゾとなっています。本当に汚れた靴下のニオイに感じる人がいるのではないかと疑っています)
たとえば、車のシートは、プラスチック袋(ビニール袋)に入れて保管される米国に対して、中国では通気性がよいメッシュ袋に入れられます。
「購入後半年経ちますが、まだニオイがします。次に買うときは、もっとニオイのない車を選びますよ」(小学校教師)
なぜ、中国の人々は、車内のニオイをそれほど気にするのでしょうか?
一つには、中国の広範囲かつ深刻な大気汚染とケミカル汚染が背景にあると思われます。
「車を買うとき、私自身アメリカで暮らしていた頃は、エンジンやサスペンションを気にしていましたが、ここ中国では、違います」
と、ある自動車部品関連会社のマネージャーは言います。
「中国人は、車を買うとき、ドアを開け実際に乗ります。そして、ニオイを確認します。ニオイが悪ければ、そのまま健康被害につながると信じています」
中国フォードのニオイマスターたち(18人/全従業員2,300人)には、鼻を鍛え・嗅覚を研ぎ澄ますために厳しい生活習慣が課せられます。
「禁煙・禁酒ですし、スパイスの効いた食品は食べられません。ネイルポリッシュもダメ、強い香水もダメ、皮革のジャケットさえも着られません」
→ (これらは、香水の調香師=パフューマーに求められる生活習慣と同じです。厳しいですね。ただし、毎日こういう生活というわけでなく、当然、息抜きはあるとは思いますが)
いかがだったでしょうか、おもしろい人にはおもしろい記事だと思います。ニュース記事は一定期間で消えることが多いので、記録のためテキストをコピーしておきます。
(Reuters)
Ford's 'golden noses' seek edge in slowing China car market
(VOA)
In China, Ford Cars Pass ‘Golden Noses’ Test Before Sale
July 19, 2017
Reuters
While Western drivers like the “new car smell” of a vehicle fresh off the production line, Chinese would rather their cars didn’t smell of anything ? a cultural divide that’s testing carmakers seeking an edge to revive sales in the world’s biggest auto market.
At Ford Motor Co., for example, 18 smell assessors, dubbed “golden noses,” at its research plant outside the eastern city of Nanjing test the smell of each material that goes inside a Ford car to be sold in China and around Asia.
The China smell test isn’t unique, but illustrates the lengths automakers go to to attract buyers in markets where consumer attitudes vary widely.
Smell matters
“In North America, people want a new car smell and will even buy a ‘new car’ spray to make older cars feel new and fresh. In China it’s the opposite,” says Andy Pan, supervisor for material engineering at the Ford facility, which employs around 2,300 people.
The smell of a new car in China can have an outsized effect.
A J.D. Power report last year showed that unpleasant car smells were the top concern for Chinese drivers, ahead of engine issues, road noise or fuel consumption.
The smell assessors at Ford, whose China sales are down 7 percent this year, carry out 300 tests a year, a third more than their counterparts in Europe. They rate the odor of all materials used in a car from “not perceptible” to “extremely disturbing.”
Pungent materials, from carpets to seat covers and steering wheels, are noted as smelling of anything from “burnt tire” and “bad meat” to “moth balls” or “dirty socks”. Some are sent back to the supplier.
Seats for Ford cars in China are stored in perforated cloth bags to keep them ventilated before being installed, as opposed to plastic wrapping in the U.S. market where consumers are less concerned about chemical smells.
“The smell inside the car can often be pretty pungent,” said Tom Lin, a 24-year-old high-school teacher in Zhejiang province, who bought a local Roewe brand car last October. He said there was still a bit of an odor six months later.
“With the next car I buy, I’m going to take more care to check out any odd smells,” he said.
Looking for an edge
To be sure, smell is just one factor for automakers to get right in China, where picky buyers are always looking for fresh car models and Beijing is making a big drive toward new energy vehicles.
In a slower market ? consultancy IHS forecasts vehicle sales will slip slightly this year ? firms are looking for an extra edge to appeal to consumers, beyond price discounts, says IHS analyst James Chao.
Local rivals Geely Automobile and BYD Co. Ltd. tout their in-car air filters to protect drivers from China’s harmful air pollution, and BMW says it is adding larger touch screens and tweaking colors to appeal to Chinese buyers.
Concern about chemicals, pollution
Smell is key though, reflecting a wider concern in China about chemicals and pollution.
“When I lived in the United States I might look at the suspension or the engine,” said Don Yu, China general manager at CGT, which makes materials to cover car seats and dashboards for General Motors, Volkswagen and Ford.
“In China, though, people open the car and sit inside, if the smell isn’t good enough they think it will jeopardize their health.”
For Ford’s “golden noses” that means a strict routine.
Testers undergo a tough selection process, proving themselves on blind smell tests before being chosen.
“We have to have very healthy habits; we can’t smoke, we can’t drink,” says one of the team, 33-year-old Amy Han, adding she avoids spicy food and doesn’t wear nail polish, strong perfume or even a leather jacket to keep her smell sense sharp.
(2017-07-22)
(香り・ニオイのチェックに集中するフォード自動車の研究員、ほとんど調香師のような生活を送っているそうです [写真] In China, Ford Cars Pass ‘Golden Noses’ Test Before Sale - by VOA/Reuters)
飛行機の待ち時間に
このニュース記事自体は、ロイターによって配信されたものですが、私はVOAのサイトで見つけたので、VOAへのリンクを記載しておきます。
空港で飛行機を待つ間って退屈です。かといってスマホを眺めていると私の場合、目が痛くなるので、時々、チラ見。
そのとき「Golden Nose」というコトバが名にたまたま目に入りました。仕事柄、反応するようです。
当然、調香師のことなのか、と空想し読み始めましたが、違いました。
ゴールデンノーズ(黄金の鼻)
タイトルは「ゴールデンノーズたちのテストを受ける自動車」といった感じ。
「黄金の鼻」?、なんだろう?・・・ゴールデンノーズとは、「鼻の達人」程度の意味で、私の記事では「ニオイマスター」と呼ばせていただきます。
本文を読むと、明らかに「調香師」ではありませんが、「臭気判定士」などでは全然ありません。「臭気師」という雰囲気か。
しかし、ニオイマスター研究員は、実質的に調香師のような生活をしていることが、本文を読むとわかります。
では、さっそく本文を見ていきます。「 → ()」の部分は私のコメント。
新車スプレー
米国では一般に生産ラインからでてきたばかりの「新車の香り」(new car smell)は好まれます。
そのため米国では古い車を新車のごとく香らせる「新車スプレー」さえ販売されています。
→ (日本でも、新車のシートの香りやハンドルやダッシュボードから漂う香りを好きな方も多い。皮革とプラスティック・鉄やアルミなどが混じり合う香りには重厚感とハイテク感がありますが、一番は"新車"というステータス感やラグジュアリー感が魅力かな? 高い買い物をしたという達成感もあり?)
車内ニオイは、燃費やエンジンよりも重要
一方、世界最大の車市場となった中国では、真逆です。
「新車の香り」は、自動車の販売を直接的に左右する最大の要因で、かつ、強い新車のニオイは御法度。
調査会社のレポートによれば、中国では、エンジンや騒音静粛性、燃費と言った項目を押さえて「ニオイ」が評価項目トップに躍り出ます。
車内のニオイはそれ自体"悪"
ニオイの元となるカーペットやシートカバー、ハンドルは、ニオイがすれば、「焼けたタイヤ」「腐った肉」「ガのニオイ」「汚れた靴下」など、強烈にさんざんにこきおろされます。
→ (非常に興味深い話。腐った肉や靴下のニオイは、絶対にしないはず。嫌いだという表現の単なる誇張か、それとも本当に感じる人がいるのか?・・・興味深いのは後者の方です。嗅覚は幻覚を体験しがちな感覚、心理学でもナゾとなっています。本当に汚れた靴下のニオイに感じる人がいるのではないかと疑っています)
たとえば、車のシートは、プラスチック袋(ビニール袋)に入れて保管される米国に対して、中国では通気性がよいメッシュ袋に入れられます。
「購入後半年経ちますが、まだニオイがします。次に買うときは、もっとニオイのない車を選びますよ」(小学校教師)
なぜ、それほど気にするのか?
なぜ、中国の人々は、車内のニオイをそれほど気にするのでしょうか?
一つには、中国の広範囲かつ深刻な大気汚染とケミカル汚染が背景にあると思われます。
「車を買うとき、私自身アメリカで暮らしていた頃は、エンジンやサスペンションを気にしていましたが、ここ中国では、違います」
と、ある自動車部品関連会社のマネージャーは言います。
「中国人は、車を買うとき、ドアを開け実際に乗ります。そして、ニオイを確認します。ニオイが悪ければ、そのまま健康被害につながると信じています」
ニオイマスターたちの生活
中国フォードのニオイマスターたち(18人/全従業員2,300人)には、鼻を鍛え・嗅覚を研ぎ澄ますために厳しい生活習慣が課せられます。
「禁煙・禁酒ですし、スパイスの効いた食品は食べられません。ネイルポリッシュもダメ、強い香水もダメ、皮革のジャケットさえも着られません」
→ (これらは、香水の調香師=パフューマーに求められる生活習慣と同じです。厳しいですね。ただし、毎日こういう生活というわけでなく、当然、息抜きはあるとは思いますが)
オリジナルの記事
いかがだったでしょうか、おもしろい人にはおもしろい記事だと思います。ニュース記事は一定期間で消えることが多いので、記録のためテキストをコピーしておきます。
(Reuters)
Ford's 'golden noses' seek edge in slowing China car market
(VOA)
In China, Ford Cars Pass ‘Golden Noses’ Test Before Sale
July 19, 2017
Reuters
While Western drivers like the “new car smell” of a vehicle fresh off the production line, Chinese would rather their cars didn’t smell of anything ? a cultural divide that’s testing carmakers seeking an edge to revive sales in the world’s biggest auto market.
At Ford Motor Co., for example, 18 smell assessors, dubbed “golden noses,” at its research plant outside the eastern city of Nanjing test the smell of each material that goes inside a Ford car to be sold in China and around Asia.
The China smell test isn’t unique, but illustrates the lengths automakers go to to attract buyers in markets where consumer attitudes vary widely.
Smell matters
“In North America, people want a new car smell and will even buy a ‘new car’ spray to make older cars feel new and fresh. In China it’s the opposite,” says Andy Pan, supervisor for material engineering at the Ford facility, which employs around 2,300 people.
The smell of a new car in China can have an outsized effect.
A J.D. Power report last year showed that unpleasant car smells were the top concern for Chinese drivers, ahead of engine issues, road noise or fuel consumption.
The smell assessors at Ford, whose China sales are down 7 percent this year, carry out 300 tests a year, a third more than their counterparts in Europe. They rate the odor of all materials used in a car from “not perceptible” to “extremely disturbing.”
Pungent materials, from carpets to seat covers and steering wheels, are noted as smelling of anything from “burnt tire” and “bad meat” to “moth balls” or “dirty socks”. Some are sent back to the supplier.
Seats for Ford cars in China are stored in perforated cloth bags to keep them ventilated before being installed, as opposed to plastic wrapping in the U.S. market where consumers are less concerned about chemical smells.
“The smell inside the car can often be pretty pungent,” said Tom Lin, a 24-year-old high-school teacher in Zhejiang province, who bought a local Roewe brand car last October. He said there was still a bit of an odor six months later.
“With the next car I buy, I’m going to take more care to check out any odd smells,” he said.
Looking for an edge
To be sure, smell is just one factor for automakers to get right in China, where picky buyers are always looking for fresh car models and Beijing is making a big drive toward new energy vehicles.
In a slower market ? consultancy IHS forecasts vehicle sales will slip slightly this year ? firms are looking for an extra edge to appeal to consumers, beyond price discounts, says IHS analyst James Chao.
Local rivals Geely Automobile and BYD Co. Ltd. tout their in-car air filters to protect drivers from China’s harmful air pollution, and BMW says it is adding larger touch screens and tweaking colors to appeal to Chinese buyers.
Concern about chemicals, pollution
Smell is key though, reflecting a wider concern in China about chemicals and pollution.
“When I lived in the United States I might look at the suspension or the engine,” said Don Yu, China general manager at CGT, which makes materials to cover car seats and dashboards for General Motors, Volkswagen and Ford.
“In China, though, people open the car and sit inside, if the smell isn’t good enough they think it will jeopardize their health.”
For Ford’s “golden noses” that means a strict routine.
Testers undergo a tough selection process, proving themselves on blind smell tests before being chosen.
“We have to have very healthy habits; we can’t smoke, we can’t drink,” says one of the team, 33-year-old Amy Han, adding she avoids spicy food and doesn’t wear nail polish, strong perfume or even a leather jacket to keep her smell sense sharp.
(2017-07-22)
< 国際化を感じるこの頃 || 夏の車内、ベタガードも溶けます >
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