( 香水工場の )
香る生活
マスマーケットに向かうラグジュアリー6
「マスマーケットに向かうラグジュアリー」の6回目です。今回はヒップポップのスター達が歌詞で取り上げたことでドンペリやクリュッグのように有名になったシャンペン「クリスタル」の話です。商品は爆発的に売れたものの、ちょっとしたハズミで逆にボイコットを受けます。アメリカ資本主義の洗礼を受けるフランスの素朴なシャンペンメーカーは、日本人もやられかねないという危惧を感じました。高級時計など、一方では「ウルトラ限定バージョン」というバブル化するラグジュアリーの話題もでてきます。さっそく・・・
-------------(原文訳)--------------
ピエール・カルダンやバーバリーばかりでなく高級飲料メーカーも同じようなジレンマを抱えています。シャンペン「クリスタル」やコニャック「クルバジェ」は、有名ラップ・スターたちの歌詞の中に繰り返しでてきます。ラップ・スターが歌うことで売上げは激増したものの、昨年、クリスタルの愛飲者であったラッパーのJay-Zは、このメーカーが「人種差別的」発言をしたとして消費者にクリスタルのボイコット呼びかけました。
そのへんの事情はaccessible-luxury(手の届く贅沢)の話で、本当のお金持ちにはあまり関心がないことかもしれません。世界の高額所得者は過去10年で倍増していますから、ヴィトンやカルティエなどは彼らを取り込む作戦に出ていますが、そのやり方は「限定バージョン」や「限定品」を成層圏プライス(超高価格)で提供することです。
2500万円でヴィトンのTourbillonを買えば、あたなの星座を時計に彫ってくれるでしょう。それとも「ウルトラ限定バージョン」がお好きでしょうか?価格さえも公表されていないヴィトンのスーツケースはいかが?このウルトラ限定バージョンは極めて限られた顧客向けですが、非常に高い成長分野です。信じがたいほどユニークなモノに強い需要があるとルイ・ヴィトンのCEOは語ります。
-------------(原文訳ここまで)--------------
2006年米国「エコノミスト」誌でクリスタルの製造元であるシャンパンメゾン「ルイ・ロデレール社」(Louis Roederer)の重役が、ラッパーに愛されることをそれほど歓迎しない内容の発言をしたことをきっかけにJay-Zが反撃に出たというニュースを指しています。
あちらでは大きな芸能ニュースだったようで、検索すればたくさん記事が出てきます。たとえば、Dom Perignon or Krug would be delighted to have their business(ドン・ペリニョンやクリュッグなら(ラッパーのリリックに登場することを)喜んでいるでしょうが、私たちは・・・)という発言。
その記事にはラッパー達を"unwelcome attention"(招かれざる客)と意図的な焚き付けとも取られかねないタイトが付いています。スゴイデスね〜
日本人記者なら敵意がない限り相手の発言に対して意図を汲み取ってタイトルを付けると思いますが、アメリカではより刺激的な記事にされるのかもしれません。
クリスタルはフランス・シャンパーニュの小規模メゾンで高級シャンパンながら、ドン・ペリニョンやクリュッグのようには知られていないメーカーさんでしたが、ラッパーの歌詞に頻繁に取り上げられることで、90年代猛烈に売上げを伸ばしたとされます。クリスタルは現在ナイトクラブでセレブ御用達のシャンパンとしての不動の地位を築いているそうです。
さて、真のラグジュアリーブランドはどのような作戦で、リッチ層を取り込もうとしているのでしょうか?答えは「ULTRA-LIMITED EDITION」(ウルトラ限定エディション)。2500万円の時計???いくらブランドとはいえ、一桁いや二桁くらいゼロの数字が違うのではないかと疑いたくなりますが「INCREDIBLE」(信じがたいほどの)ものが期待できる成長分野だそうです。そうか、発売元のルイ・ヴィトンにとっても実は信じがたい値付けだったのか・・・消費者が腰を抜かす値段であることが重要なようです。
マスマーケットに向かうラグジュアリー7
マスマーケットに向かうラグジュアリー6
マスマーケットに向かうラグジュアリー5
マスマーケットに向かうラグジュアリー4
マスマーケットに向かうラグジュアリー3
マスマーケットに向かうラグジュアリー2
マスマーケットに向かうラグジュアリー1
---------------QUOTE--------------
Drinks companies faced a similar dilemma when rap stars feted Cristal champagne and Courvoisier cognac in their lyrics. That helped boost sales, but it made some executives uncomfortable. Last year rapper Jay-Z called a boycott of Cristal after interpreting remarks by one of the maker's executives as racist.
But at least some wealthy people aren't interested in the familiar. As the number of high-net-worth individuals in the world has doubled in the past decade, Vuitton, Cartier, and others are in a race to the top to woo them. Even as they look to extend their brands downward, they are offering limited-edition or one-of-a-kind products at stratospheric prices.
Buy that $220,000 Vuitton Tourbillon watch and the company will incorporate your zodiac sign on it. Or perhaps you'd prefer the ultra-limited edition: one of just five trunks containing 33 Marilyn bags, each in a different shade of crocodile leather, for which Vuitton won't disclose a price. CEO Carcelle says that these "・er-luxury" items account for a minority of sales, but that it's a high-growth area. "There is demand for things that are incredible and unique," he says.
---------------QUOTE--------------
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Managing Director Of Cristal Not Impressed With Rap Patronage
In a special edition of The Economist Magazine, the managing director of Louis Roderer Cristal addressed the popularity of the brand amongst Hip-Hop artists.
In an article titled "Bubbles & Bling" in the March 2006 issue, Frederic Rouzaud, the managing director of Cristal, stated that the company observes its association with the rap world with "curiosity and serenity."
Despite importing over 50,000 cases of the champagne per year, Rouzaud was less than thrilled at rappers' fondness for the posh drink.
"What can we do?" Rouzaud told The Economist. "We can't forbid people from buying it. I'm sure Dom Perignon or Krug would be delighted to have their business."
The article further labeled the constant Cristal patronage by rappers as "unwelcome attention."
The article contains pictures of Sean "Diddy" Combs, one of the drink's most popular enthusiasts and quotes Jay-Z's No. 1 hit "Hard Knock Life," which name-checked the brand.
According to AmericanBrandstand.com, the pricey champagne was the 8th most mentioned brand on Billboard's Top 100 chart in 2005 with 35 mentions, being promoted by the likes of Kanye West, Trina, Lloyd Banks, The Game, Mariah Carey, and others.
Source: allhiphop.com
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(2007-10-05)
-------------(原文訳)--------------
ピエール・カルダンやバーバリーばかりでなく高級飲料メーカーも同じようなジレンマを抱えています。シャンペン「クリスタル」やコニャック「クルバジェ」は、有名ラップ・スターたちの歌詞の中に繰り返しでてきます。ラップ・スターが歌うことで売上げは激増したものの、昨年、クリスタルの愛飲者であったラッパーのJay-Zは、このメーカーが「人種差別的」発言をしたとして消費者にクリスタルのボイコット呼びかけました。
そのへんの事情はaccessible-luxury(手の届く贅沢)の話で、本当のお金持ちにはあまり関心がないことかもしれません。世界の高額所得者は過去10年で倍増していますから、ヴィトンやカルティエなどは彼らを取り込む作戦に出ていますが、そのやり方は「限定バージョン」や「限定品」を成層圏プライス(超高価格)で提供することです。
2500万円でヴィトンのTourbillonを買えば、あたなの星座を時計に彫ってくれるでしょう。それとも「ウルトラ限定バージョン」がお好きでしょうか?価格さえも公表されていないヴィトンのスーツケースはいかが?このウルトラ限定バージョンは極めて限られた顧客向けですが、非常に高い成長分野です。信じがたいほどユニークなモノに強い需要があるとルイ・ヴィトンのCEOは語ります。
-------------(原文訳ここまで)--------------
2006年米国「エコノミスト」誌でクリスタルの製造元であるシャンパンメゾン「ルイ・ロデレール社」(Louis Roederer)の重役が、ラッパーに愛されることをそれほど歓迎しない内容の発言をしたことをきっかけにJay-Zが反撃に出たというニュースを指しています。
あちらでは大きな芸能ニュースだったようで、検索すればたくさん記事が出てきます。たとえば、Dom Perignon or Krug would be delighted to have their business(ドン・ペリニョンやクリュッグなら(ラッパーのリリックに登場することを)喜んでいるでしょうが、私たちは・・・)という発言。
その記事にはラッパー達を"unwelcome attention"(招かれざる客)と意図的な焚き付けとも取られかねないタイトが付いています。スゴイデスね〜
日本人記者なら敵意がない限り相手の発言に対して意図を汲み取ってタイトルを付けると思いますが、アメリカではより刺激的な記事にされるのかもしれません。
クリスタルはフランス・シャンパーニュの小規模メゾンで高級シャンパンながら、ドン・ペリニョンやクリュッグのようには知られていないメーカーさんでしたが、ラッパーの歌詞に頻繁に取り上げられることで、90年代猛烈に売上げを伸ばしたとされます。クリスタルは現在ナイトクラブでセレブ御用達のシャンパンとしての不動の地位を築いているそうです。
さて、真のラグジュアリーブランドはどのような作戦で、リッチ層を取り込もうとしているのでしょうか?答えは「ULTRA-LIMITED EDITION」(ウルトラ限定エディション)。2500万円の時計???いくらブランドとはいえ、一桁いや二桁くらいゼロの数字が違うのではないかと疑いたくなりますが「INCREDIBLE」(信じがたいほどの)ものが期待できる成長分野だそうです。そうか、発売元のルイ・ヴィトンにとっても実は信じがたい値付けだったのか・・・消費者が腰を抜かす値段であることが重要なようです。
マスマーケットに向かうラグジュアリー7
マスマーケットに向かうラグジュアリー6
マスマーケットに向かうラグジュアリー5
マスマーケットに向かうラグジュアリー4
マスマーケットに向かうラグジュアリー3
マスマーケットに向かうラグジュアリー2
マスマーケットに向かうラグジュアリー1
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Drinks companies faced a similar dilemma when rap stars feted Cristal champagne and Courvoisier cognac in their lyrics. That helped boost sales, but it made some executives uncomfortable. Last year rapper Jay-Z called a boycott of Cristal after interpreting remarks by one of the maker's executives as racist.
But at least some wealthy people aren't interested in the familiar. As the number of high-net-worth individuals in the world has doubled in the past decade, Vuitton, Cartier, and others are in a race to the top to woo them. Even as they look to extend their brands downward, they are offering limited-edition or one-of-a-kind products at stratospheric prices.
Buy that $220,000 Vuitton Tourbillon watch and the company will incorporate your zodiac sign on it. Or perhaps you'd prefer the ultra-limited edition: one of just five trunks containing 33 Marilyn bags, each in a different shade of crocodile leather, for which Vuitton won't disclose a price. CEO Carcelle says that these "・er-luxury" items account for a minority of sales, but that it's a high-growth area. "There is demand for things that are incredible and unique," he says.
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Managing Director Of Cristal Not Impressed With Rap Patronage
In a special edition of The Economist Magazine, the managing director of Louis Roderer Cristal addressed the popularity of the brand amongst Hip-Hop artists.
In an article titled "Bubbles & Bling" in the March 2006 issue, Frederic Rouzaud, the managing director of Cristal, stated that the company observes its association with the rap world with "curiosity and serenity."
Despite importing over 50,000 cases of the champagne per year, Rouzaud was less than thrilled at rappers' fondness for the posh drink.
"What can we do?" Rouzaud told The Economist. "We can't forbid people from buying it. I'm sure Dom Perignon or Krug would be delighted to have their business."
The article further labeled the constant Cristal patronage by rappers as "unwelcome attention."
The article contains pictures of Sean "Diddy" Combs, one of the drink's most popular enthusiasts and quotes Jay-Z's No. 1 hit "Hard Knock Life," which name-checked the brand.
According to AmericanBrandstand.com, the pricey champagne was the 8th most mentioned brand on Billboard's Top 100 chart in 2005 with 35 mentions, being promoted by the likes of Kanye West, Trina, Lloyd Banks, The Game, Mariah Carey, and others.
Source: allhiphop.com
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(2007-10-05)
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